امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://eac.cloob24.com
0

تصفیه فاضلاب به روش USBF

USBF

Up flow Sludge Blanket Filtration

سیستم  تصفیه فاضلاب  به روش فیلتراسیون با کیک لجن و جریان رو به بالا

USBF:‌

فرآیند تصفیه فاضلابUSBF USBF USBF .

تصفیه‌خانه‌های بسیاری جهت تصفیه فاضلابهای مسکونی و بهداشتی، واحدهای صنعتی، صنایع غذایی و کشاورزی طراحی و اجرا شده‌اند و به خوبی با این تکنولوژی در حال بهره‌برداری هستند. طراحی با ظرافت، سادگی و به صرفه بودن این سیستم تاثیری برجسته بر صنعت تصفیه فاضلاب گذاشته است. به طوریکه در گزارش سال 1995

(United Nations Industrial Development Organization) :

().

کلیات:

تکنولوژی تصفیه فاضلاب USBF :

1 — UP Flow Sludge Blanket Filtration (USBF)

()

امروزه ته‌نشینی، متداول‌ترین تکنیک جداسازی جامدات معلق از فاضلاب می‌باشد. نرخ پایین جداسازی در سیستمهای رایج، بازده راکم و مدت زمان لازم را بالا می‌برد و مستلزم مخازن بزرگ و دیگر تجهیزات می‌باشد. در تکنولوژی تصفیه فاضلاب USBF . USBF

ترکیبی از سلولهای میکروبی و آب از پایین وارد زلال‌ساز می‌گردد و ضمن حرکت رو به بالا، سرعت آنها کاهش می‌یابد تا جائیکه لخته‌هایی از سلولها ثابت و ساکن می‌شوند. این لخته‌ها تشکیل یک بستر کیک مانند لجن داده و به طور موثری ذرات کلوئیدی و دیگر ذرات ریز را فیلتر می‌نمایند. هنگامیکه لخته‌ها بزرگ و سنگین می‌گردند،‌ به پایین زلال‌ساز فرود می‌آیند و از آنجا توسط پمپ به ناحیه بی‌هوازی برگشت داده می‌شوند.

2- 2- [High Sludge Concentration]

تمام تصفیه‌خانه‌های متعارف در غلظتهای متوسط یا پایین لجن عمل می‌نمایند. USBF (Biomass) (Superactivated) .

3- :

3 — (All Processes Integrated Into One Bioreactor)

تمامی تکنولوژیهای تصفیه فاضلاب متعارف، مراحل هوادهی، ته‌نشینی، نیتریفیکاسیون، دینیتریفیکاسیون، زلال‌سازی و تغلیظ و تثبیت لجن را در قسمتهای جداگانه‌ای انجام می‌دهند. اما در تکنولوژی USBF .

شرح فرآیند تصفیه فاضلاب به روش USBF:

عملکرد یک تصفیه‌خانه بسیار ساده بوده و پس از راه‌اندازی به خودی خود قابل تنظیم می‌باشد. فاضلاب داخل بخش بی‌هوازی می‌گردد و در آنجا با لجن بازگشتی از کف مخزن ته‌نشینی ترکیب می‌گردد. پس از این اختلاط، جریان به صورت نهر گونه (Plug Flow) .

پس از هوادهی، یک جریان از مخلوط مایع فاضلاب وارد قسمت پایین زلال‌سازی می‌گردد. در آنجا بستر لجن، لخته‌های لجن را جذب کرده و آب را از فیلتر لجن عبور می‌دهد. پس از جداسازی، آب تمیز از روی سطح توسط یک لاندر جمع‌آوری شده و از سیستم خارج می‌گردد. جهت تکمیل چرخه داخلی، لجن فعال جمع‌آوری شده در کف زلال‌ساز به قسمت بی‌هوازی در ورودی بیوراکتور بازگشت داده می‌شود.

مزایا تصفیه فاضلاب به روش USBF:

1- :

ایده متمرکز نمودن کلیه قسمتها در یک بیوراکتور واحد تجهیزات اضافی را کاهش داده و نیز نیاز به زمین را به حداقل می‌‌رساند.

2-

طراحی فشرده، به حداقل رساندن قطعات متحرک، ساختار مدولار و هیدرولیک خود راهبر باعث گردیده تا تجهیزات نظارتی کاهش یافته و هزینه‌های راهبری و نگهداری کاهش یابد.

3-

راندمان بالای تصفیه سبب گردیده تا مقدار نیتروژن و فسفر و نیز BOD5 T.S.S 10 میلی‌گرم در لیتر کاهش یابد.

4- :

بارگذاری پایین میکروبیولوژیکی منجر به سن بیشتر لجن می‌گردد که خود باعث تولید لجن مازاد کمتر و پایدارتر (تثبیت شده‌ تر) می‌شود. پس از تصفیه پاتوژنها (و گاهی نیز به طور مستقیم) می‌توان از این لجن مازاد به عنوان کود استفاده نمود.

5- USBF:

شرایط هوازی در طول بیوراکتور و سن زیاد لجن به طور مناسبی احتمال ایجاد بو را از بین می‌برد. تصفیه‌خانه‌های با سیستم USBF .

6- USBF:

شکل منشوری یا مخروطی زلال‌ساز نه تنها اجازه می‌دهد که سایر فرآیندهای تصفیه در اطراف آن صورت پذیرد، بلکه انعطاف هیدرولیکی بسیار مناسبی را ایجاد می‌نماید. تکنولوژی USBF (Peak) .

7- USBF:

در هنگام نیاز می‌توان بر حسب پروژه ظرفیت بهره‌برداری را افزایش داد و به تصفیه‌خانه واحدهایی مشابه اضافه نمود. واحدهای جدید حتی می‌توانند به قسمتهای موجود افزوده شوند.

8- :

سن بیشتر لجن عملکرد دستگاههای آبگیر لجن را بهبود بخشیده و کیفیت بهتری را باعث می‌شود.

9- :

روش نه تنها ثبت شده است،‌ بلکه در عمل نیز در هزاران تصفیه‌خانه در سراسر جهان به کار گرفته شده است.

 


موضوعات مرتبط: عمران-محیط زیست
برچسب‌ها: تصفیه فاضلاب
تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه